top of page
Foto van schrijverNienke - Beauty First

Ik kreeg een allergische reactie door BIAB

Bijgewerkt op: 30 jan.


Ik kreeg een allergische reactie

Allergische reacties door kunstnagels komt steeds vaker voor, niet alleen bij acrylnagels maar ook bij BIAB-producten. Verbazingwekkend, toch? Deze producten worden gepromoot als de meest nagelvriendelijke keuze, maar helaas geldt dat niet altijd. Als nagelstyliste heb ik dit op een harde manier ondervonden.


In het voorjaar van 2023 begonnen mijn nagelplaten los te laten en er verschenen vreemde zwarte strepen op mijn nagels, iets wat ik nooit eerder had gezien of gehoord. Zelfs de huisarts wist niet wat het was en gooide het maar op een kalknagel. Maar ik voelde dat dit het niet was. Mijn nagel liet los, dus dit wordt ergens door veroorzaakt.


Ik besloot onderzoek te doen naar wat er met mijn nagels aan de hand was en stuitte op een nagelstyliste uit Engeland die veel wist over dit onderwerp. Ze deelde berichten over symptomen van allergische reacties die precies overeenkwamen met wat ik had. Het lijkt steeds vaker voor te komen, maar er is nog te weinig bekend over.


Dit werd veroorzaakt door HEMA, een stof die aanwezig was in de BIAB die ik gebruikte. Gelukkig gebruik ik voor mijn klanten een merk dat vrij is van HEMA, maar tijdens mijn opleiding kwam dit onderwerp helaas niet aan bod, omdat er nog niet voldoende kennis over was. Daarom wil ik deze informatie graag met jullie delen.


Er wordt steeds meer bekend over HEMA-monomeren, DI-HEMA en tolueen, stoffen die in veel nagelproducten zitten en irritaties en allergieën kunnen veroorzaken, en zelfs gevaarlijk kunnen zijn voor zwangere vrouwen. Deze stoffen zijn aanwezig in bijna alle traditionele nagellak en bepaalde merken gellak, BIAB, acryl en polygel.


Nu weet ik wat de symptomen zijn en hoe ik mijn nagels moet behandelen. Ik ben ook door al mijn nagelproducten gegaan om te zien waar HEMA in zit en bijna alles bevatte het. Weg met die troep! Ik heb al die potjes weggedaan.


Herken jij deze klachten? Ik help je graag bij het herstellen en verzorgen van je nagels. Het is belangrijk om tijdelijk te stoppen met nagelproducten. Je nagels hebben de juiste zorg nodig en tijd om te herstellen. Het is belangrijk om de losgelaten nagel op de juiste manier te verwijderen, want laat je dit zitten? Dan heb je kans op bacteriën en infecties. Ik help je er graag bij.


Nieuw merk


Vanaf dat moment ben ik opzoek gegaan naar een ander merk, zonder die troep erin. Ik heb een geweldig merk gevonden; INVERAY. Zonder 12 schadelijke ingrediënten*. Het is zo'n fantastisch merk! Niet alleen is het mooi om te zien en prettig om aan te brengen, maar het is ook bewust bezig met de ingrediënten die het gebruikt.


*De ingrediënten wat INVERAY niet bevat:

HEMA, di-HEMA Trimethylhexyl Dicarbamaat, trifenylfosfaat, formaldehydehars, ethyltosylamide, formaldehyde, geur, parabenen, kamfer, tolueen, xyleen, DBP.


Tot slot

Dus, als je thuis gellak aanbrengt, doe dan onderzoek naar de ingrediënten in je producten of vraag je nagelstyliste of de producten vrij zijn van HEMA. Of maak een afspraak bij Nienke.


Liefs Nienke


56 weergaven0 opmerkingen

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page